Rijden onder invloed van cannabis, maar mislukte bloedtest. Ben ik veilig?

Ik ben onlangs tegen gehouden door de politie. Ik werd verdacht van het rijden onder invloed van cannabis. Hierbij ben ik meegenomen naar het bureau, ik had toegegeven dat ik een joint had gerookt. Een speekseltest volgde (positief) daarna de bloedtest. Maar deze mislukte en de arts heeft het daarbij gelaten. Er is mij gezegt dat er een kans is dat er niks van de zaak gaat komen omdat er geen bloedtest is afgelegd, klopt dit??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is mislukt? Kwam er geen bloed uit de aders of werkte u dusdanig niet mee dat het niet verantwoord was om alsnog bloed te prikken? Dat tweede kan tellen als weigering waarna u de maximale straf zult krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kwam geen bloed uit, de dokter deed mij serieus zeer en dan zei de politie dat het wel was geweest en er dus geen bloed test kon gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb je denk ik geluk. Bijzonder overigens dat de arts dan niet een andere ader op zoekt...

Antwoorden (2)

Dat ligt er een beetje aan hoe je aanhouding verliep. Als er cautie (het recht om te zwijgen) is gegeven, zal je bekentenis rechtsgeldig zijn en is dat eventueel al voldoende. Ook een positieve speekseltest draagt hieraan bij natuurlijk.

Dat een bloedtest mislukt is, wil nog niet zeggen dat je vrijuit gaat. Er zijn immers nog andere bewijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat u bekent een joint gerookt te hebben is niet voldoende voor vervolging. Het gaat om de waarde die nog gevonden worden in het bloed.
In speeksel is het werkzame bestanddeel THC van het cannabisgebruik maximaal 14 uur na gebruik op te sporen. Als de test positief is, betekent dit dus dat u in de laatste 14 uur hebt geblowd.
De speekseltester is geen bewijsmiddel, omdat deze test niet exact aangeeft hoeveel van welke soort drugs de bestuurder heeft gebruikt. De test kan gezien worden als een indicator of voorselectiemiddel. Het speekselonderzoek is te vergelijken met het voorlopig ademonderzoek bij een blaastest voor alcoholgebruik. Slaat de speekseltest positief uit dan moet bloedonderzoek uitwijzen of de bestuurder een hogere concentratie van de meetbare drug in zijn bloed heeft dan de vermelde grenswaarde zoals opgenomen in de lijst in de Wegenverkeerswet. Dan pas is het bewijs geleverd voor overtreding en volgt een straf.